Sundsvalls gymnasium, Västermalm
Idéarbete för att höja motivationen på byggprogrammet
Inge Johansson är yrkeslärare på byggprogrammet och frågade sig hur man motiverar de lite äldre eleverna för skolarbete i när de redan fått in en fot i arbetslivet, jobbar på loven och skaffat både körkort och bil. Det gäller ju att hela tiden vidga förståelsehorisonten och samtidigt slipa färdigheterna.
Inge bestämde sig för att ge eleverna konkreta utmaningar genom att dra in ”kunder” med passande projekt. Varje elev fick träffa sin kund för gemensamt idéarbete. Kunderna fick öppna konto på byggvaruhus. Eleven blev delaktig för hela processen från idé till färdig produkt och ansvar för kvalitet.
Projekten kunde knytas an till både karaktärsämnen och kärnämnen och bidrar till att eleverna når alla kurs- och examensmål. Ett socialt samspel och förståelse för medarbetarskap och teamwork blev en automatisk följd genom att eleverna kände sig behövda och blev bekräftade av någon utanför skolan, ”i verkligheten”.
Entreprenöriell pedagogik
Även om Inges utgångspunkt var praktiska erfarenheter
kunde han konstatera att metodiken bekräftas av
forskningen, bl a Carl Rogers som dragit slutsatsen att
eleverna alltför ofta ”inte tilltros ansvar för sin egen
inlärning”. En annan forskare, Thomas Hansson, påpekar
”(att) när man låter många faktorer i lärandeform samspela
uppstår synergieffekter ” Det sistnämnda bidrog till att utveckla
gruppdiskussioner också med elever från andra program
kring elevernas projektarbeten.
Utvärdering av projektet
Eleverna har varit positiva till det ändrade upplägget. Några röster från den anonyma utvärderingen: ”får ta ansvar”, ”nu har man klippt navelsträngen”, ”mer likt arbetslivet”, ”man måste jobba och vara noga”, ”drivande och lärorikt att bygga åt kunder”, ”lärorikt att införskaffa material”, ”mångsidig träning”, ”mer motiverad att gå till skolan”.
Arbetsmetoden har alltså varit framgångsrik, även om det också fanns kritiska synpunkter – ”för lite tid för jobben” – och även om kunskapsresan inte nått fram till samtliga elever. Flertalet har dock lärt sig att värdesätta kärnämneskunskaper, t ex matematik genom ett pass byggmatte varje vecka. Alla har också haft nytta av att man genom projekten möter verklighetsförankrade krav på kostnadsberäkning, mängdberäkning, kostnadsunderlag, beaktande av miljöaspekter etc.
Projektet behandlas mera utförligt i en forskningsrapport som presenterades vid Högskolan i Gävle i juni 2014.
Till sist, en fråga till Inge och hans rektor Annelie Hjelm – hur ska ni använda stipendiet?
”Vi tänker använda pengarna till fortsatt integrering av gymnasiegemensamma ämnen (ex. ma, sv, eng) med yrkesämnen. Vi ser också stor möjlighet att påverka elevens fysiska förmåga som krävs i deras framtida yrke. Integrering av idrott och hälsa med yrkesämnen är av stor vikt. Vi behöver förkovra oss och söka ytterligare information och inspiration till detta arbete, t ex genom studiebesök och föreläsningar. Ett stort tack till våra duktiga elever.”