Centralskolan och Biblioteket, Pajala

Ny metod för uppsökande verksamhet för bättre läsförståelse
Centralskolan och biblioteket i Pajala har samarbetat för att väcka unga pojkars intresse för läsning och utgått från ungdomarnas intresse för jägarutbildning. Stipendiet till projektet ”Träffa rätt i skogen och på Bibblo” går till tre personer – lärarna Krister Lindberg och Ivan Marjavaara samt bibliotekarien Fredrik Paganus.

Bakgrunden
Många unga pojkar brister i läsförståelse och ofta även i respekt för vuxna som förebilder. Initiativtagarna i Pajala noterade bl a att många elever i jägarskolan inte klarade av teorin för examination. Eftersom jakt och friluftsliv är en viktig del av livsstilen i Tornedalen föddes idén att utnyttja jägarutbildningen för att komma runt unga pojkars motvilja till läsning.

Underrubrik

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Maecenas feugiat consequat diam. Maecenas metus. Vivamus diam purus, cursus a, commodo non, facilisis vitae, nulla. Aenean dictum lacinia tortor. Nunc iaculis, nibh non iaculis aliquam, orci felis euismod neque, sed ornare massa mauris sed velit. Nulla pretium mi et risus. Fusce mi pede, tempor id, cursus ac, ullamcorper nec, enim. Sed tortor. Curabitur molestie. Duis velit augue, condimentum at, ultrices a, luctus ut, orci. Donec pellentesque egestas eros. Integer cursus, augue in cursus faucibus, eros pede bibendum sem, in tempus tellus justo quis ligula. Etiam eget tortor. Vestibulum rutrum, est ut placerat elementum, lectus nisl aliquam velit, tempor aliquam eros nunc nonummy metus. In eros metus, gravida a, gravida sed, lobortis id, turpis. Ut ultrices, ipsum at venenatis fringilla, sem nulla lacinia tellus, eget aliquet turpis mauris non enim. Nam turpis. Suspendisse lacinia. Curabitur ac tortor ut ipsum egestas elementum. Nunc imperdiet gravida mauris.
Default 1
Default 2
Default 3
Motverka det bristande intresset!
Grundidén är att möta ungdomarna inom deras intresseområden och träna deras läsförmåga genom att lägga fokus på läsning av böcker om jakt i alla dess former och anknytande hantverk. För detta används lektionstid inom flera ämnen – svenska, idrott, hemkunskap, NO och geografi – och initiativtagarna har haft en egen förebild i Pajala läsprojekt 1981-82 (Magda Rantatalo)

Engagera närsamhället!
Initiativtagarna har engagerat föräldrar i projektet genom föreläsningar på biblioteket och genom möten med elever och föräldrar på fritiden. Ett betydande antal lokala företag har skänkt material och flera nationella samarbetspartners har bidragit, t ex Skandias Idéer för livet, Svenska Jägarförbundet, Sveaskog och Kulturrådet

Satsningen har burit frukt
Alla 14 deltagarna i projektet klarade de teoretiska proven till jägarexamen. Pojkarna har ändrat attityd till bibliotek och till vuxna som förebilder. Föräldraengagemanget på fritiden har ökat liksom intresset för biblioteket. Och eftersom praktik och vägledning ingår i projektet har samarbetet med aktörer i olika yrkes- och kunskapsområden gett både elever och föräldrar ökad inblick i framtida yrken.

Fredrik Paganus gästföreläsningar på biblioteken har inspirerat andra att använda metoden för att öka läslusten hos unga människor. Intensifierade lokala och nationella kontakter har resulterat i medial uppmärksamhet och elevutställningen på biblioteket omnämndes i lokaltidningar.

Resultatet har också blivit att flera ungdomar sökt sig till projektet som detta år omfattar 22 elever, varav 7 flickor. Initiativtagarna hoppas också på att genom stöd av sponsorer kunna utvidga verksamheten, inte minst vill man av jämlikhetsskäl kunna satsa mera på utrustningsinköp, jaktresor och litteraturstöd.

Fråga till stipendiaterna – hur ska ni använda pengarna?
”Vi ska ersätta och nyinskaffa ledarmaterial. Vi har under lång tid använt egna vapen, dyra saker. De slits av att skjutas med. Vi har också lånat ut kläder till elever som inte ”haft” grejer och utrustning. Vi är luggslitna! En fortlöpande stor post är ammunitionen, trots att eleverna laddar själva kostar varje smäll ca. 8 kr. Vi vill också utvidga gruppen med ytterligare två elever.